Week één

13 oktober 2019 - Perth, Australië

Dusss, de eerste week zit erop! Het was een week met veeel introducties, uitleg en indrukken!

Maandagochtend begon de dag met baseworship. Dat is aanbidding met de hele base (meer dan 300 man)! Dit was erg mooi en daarna hadden we nog een introductie in onze klas. Hierin bespraken we bepaalde regels binnen YWAM Perth en waarom deze regels er zijn. 's Middags kregen we een rondleiding op de base. Maandagavond gingen we de klas opsplitsen in kleine groepjes en hebben we verteld hoe ons leven (met God) er tot nu toe uit heeft gezien en wat onze verwachtingen zijn voor de komende zes maanden.

Dinsdag was het rego-day! (Rego staat voor registrar's office.) Dit betekende dat we 's ochtends de laatste dingen voor onze visa, studentenpassen, betalingen en verblijven hebben geregeld. Het was zeer chaotisch omdat alle scholen dit tegelijk moesten regelen. 's Middags gingen we met de hele base naar een park om daar te sporten, spelletjes te doen en te eten, hier hebben we wederom veel nieuwe mensen ontmoet en veel plezier gehad. Het was toen ook een goede 30 graden, wat erg aantrekkelijk was, maar ook aantrekkelijk was voor veel vliegen. Voor de mensen onder ons die nooit in Australië zijn geweest, de vliegen zijn hier erg anders. Ze blijven gewoon rustig op je lichaam zitten als je ze weg probeert te wuiven, vooral op je gezicht kan dit nogal hinderlijk zijn ;).

Elke dag hebben we om 8 uur een halfuurtje "family chores", iedereen van de base heeft dan een plek waar hij/zij schoonmaakt, omdat we graag met de hele base de ruimtes schoon en leefbaar willen houden. Sifra helpt dan bij de accommodatie waar we slapen en Linde maakt schoon in het klaslokaal. Woensdagochtend hadden we hierover een oriëntatie. Hierna hadden we een uurtje worship met onze klas. Hierop aansluitend hadden we onze eerste lecture, het thema was "hearing God's voice" en daar hebben we dus deze week erg veel over geleerd! Het was voor ons beide wel eventjes wennen om weer in de schoolbanken te zitten en je te moeten focussen voor een langere tijd. Maar het helpt wel echt dat het onderwerpen zijn die je kunt toepassen in het dagelijks leven en waar we graag over willen leren! 's Avonds gingen we met onze klas naar een park om een volleybaltoernooitje te spelen.

Donderdag eerst meer informatie en daarna weer les. 's Middags hadden we introductie op onze workduties. Naast de family chores zijn wij elke dag ook 2 uur bezig met het opruimen en afwassen van de lunch. We lunchen met de hele base, dus dit is zeker wel een klus. Na de work duties hebben we elke dag vrije tijd tot het avondeten. Donderdagavond zijn we bezig geweest met onze journals. Elke zondagavond moeten we ons journal inleveren en hierin schrijven we op wat we in die week geleerd hebben en hoe we dat willen gaan toepassen in ons dagelijks leven. De staff kijkt dit dan na om ons gerichte feedback te kunnen geven. Elke week je hele proces moeten beschrijven kost best wat werk, maar we horen overal dat het dit zeker waard is zodat je later altijd kunt teruglezen hoe je bent gegroeid. Dit deden we onder het genot van Tim Tam's en Milo. Milo is de Australische versie van warme chocolademelk, het is nét wat minder zoet dan de Nederlandse versie, maar wel heel lekker! Tim Tam's zijn koekjes die je als rietje kunt gebruiken, als je dit doet in warm drinken smelt de chocola wat zorgt voor een smaakexplosie in je mond. Heeeel erg lekker!

Vrijdagochtend hebben we in groepjes gebeden voor wereldleiders. Hierna hadden we onze laatste les van deze spreekster (we hebben elke week een ander onderwerp en dus elke week een andere spreker), een deel hiervan was stille tijd om ons te focussen op communiceren met God. Wij merkten dat wij hier nog erg aan moeten wennen, dat het soms lijkt of andere mensen makkelijker Gods stem kunnen verstaan, omdat wij er nog nooit eerder echt mee in aanraking zijn geweest. Hier is dus nog zeker wat ruimte voor groei. Vrijdagmiddagen zullen in het teken staan van evangelism. Dit kan veel verschillende vormen aannemen, dus deze middag hebben wij vooral gebeden over op welke manieren God ons de komende drie maanden wil inzetten. We gingen hiervoor op een erg mooie plek zitten met uitzicht over Perth (foto is ingevoegd). Hier kwamen veel toffe ideeën uit, zoals daklozen helpen (die zijn er hier erg veel), met mensen in gesprek gaan, sporttoernooien organiseren etc. Op zondagen hebben we hier geen kerkdienst, in plaats daarvan hebben we op vrijdagavond een Friday night meeting. Hier komen ook mensen van buiten YWAM. Dit was een goede dienst, het ging over vertrouwen hebben in God.

Zaterdag hadden we beachday!!! We hebben hier heel erg naar uit gekeken, onze eerste duik in de Indische oceaan was een goede! We hebben de hele dag met de klas gezwommen, beachvolleybal gespeeld en gegeten ;). Het heeft zeker aan onze verwachtingen voldaan, er zullen veel meer beachdays volgen. Vanaf het strand zijn we doorgereden naar een begraafplaats waar altijd veel kangoeroes zijn. Dit was een gekke combinatie, maar het was tof om zoveel kangoeroes te zien! Al met al was dit echt een heerlijke dag, wat we wel verdiend hadden na zo'n drukke week.

Vandaag hebben we erg rustig aan gedaan, omdat we allemaal erg moe waren. We hebben vooral gewerkt aan onze journals en we hebben nog ergens een koffietje gedronken. Vanavond gaan we vroeg ons bedje opzoeken omdat we morgen om 6 uur klaar moeten staan voor de morning exercise (wish us luck).

Dit verhaal is weer veel langer geworden dan de planning was, oeps. Hopelijk is het enigszins interessant om te lezen en we zijn erg benieuwd naar jullie feedback! (Tips/tops/opmerkingen zijn aaaaltijd welkom).

1. Trieneke:
    13 oktober 2019
    Lin en Sief erg leuk om zo te lezen hoe jullie week er uit ziet
    Er zijn dus heel veel mensendie hieraan meedoen
    Ik maar denken dat jullie met een groepje van ongeveer twintig zouden zijn
    En fijn dat jullie zo positief schrijven
    Weer een goede week toegewenst
    Lieve groet oma
  2. Je Mannetje:
    13 oktober 2019
    Hoi Sifra en Linde, stuur ons maar vooral van die lange berichten hoor! Geen probleem, mooi om te lezen en goed te lezen waar jullie je op richten. Veel zegen op de komende week!
  3. Gijsbert:
    13 oktober 2019
    Ik vind zo'n uitgebreid verhaal ook leuk om te lezen... Ga zo door!
  4. Gerjon:
    14 oktober 2019
    Mooie verhalen en leuke foto's. Jullie zijn gewoon druk daaro joh, geniet dan ook maar van de welverdiende vrije momenten. Wel gaaf wat jullie allemaal leren.... kun je straks weer meenemen naar wapenveld! Geniet
  5. Bert Eilander:
    15 oktober 2019
    Hallo dames, mooi om het verhaal te lezen en zo ook hier in NL. jullie te kunnen volgen. ga zo door! geniet, leer en verrijk jullie met de kennis die jullie mogen opdoen. groetjes.
  6. Riemy:
    15 oktober 2019
    Tof meiden wat jullie allemaal meemaken. Goede tijd met elkaar gewenst. Groetjes Riemy
  7. Ingrid:
    18 oktober 2019
    ‘ Down under ‘ en door de verhalen en foto’s toch dichtbij! Leuk om te lezen!
    Benieuwd naar vervolg, groet Ingrid