Week 7 blijft kleven!

28 november 2019 - Perth, Australië

Lieve allemaal!

Welkom bij weer een gloednieuwe blogpost. Ondertussen zitten we al in week 8 van de lecture phase, de tijd gaat ontzettend snel! Tijd om terug te blikken op week 7.

Het thema van afgelopen week was eigenlijk het verlengde van de week over Lordship, namelijk Fear of the Lord. In het Nederlands vertalen we dat met ontzag voor de Heer/vrees van de Heer. Het zijn de acties die volgen als je Jezus op nummer één zet in je leven. Ook is het haten wat God haat, en liefhebben wat hij liefheeft (spreuken 8:13). Het houdt dus niet in dat we bang moeten zijn voor God, maar dat we ons volledig aan Hem overgeven en dat we hem eerbieden in alles wat we doen.

De spreker van afgelopen week was één van de beste (misschien wel de beste) die we tot nu toe gehad hebben! Hij leidt een base in Nieuw-Zeeland die gefocust is op (aan)bidden. Wat wij heel gaaf vonden, is dat hij bijbel verhalen met zoveel context vertelt dat het lijkt of je er gewoon bij bent! Een van die verhalen was die van Noach. Noach was een rechtvaardige man die dicht bij God leefde, temidden van een generatie vol zonde (Genesis 6:8 en 11). God gaf hem de taak om de ark te bouwen. Nu moet je je voorstellen dat het in die tijd nog nooit geregend had op aarde. Toch begon Noach, vol vertrouwen in God, meteen met het bouwen van de ark. Alle mensen maakten hem belachelijk, want hij bouwde een ontzettend grote boot terwijl het nog nooit geregend had. Ook leefden de andere mensen niet met God. Ze vonden het waarschijnlijk heel bijzonder dat Noach zoveel tijd stak in de boot omdat hij een stem gehoord had die gedetailleerd beschreef dat hij een ark moest bouwen. Noach was al best oud toen hij dit hoorde, hij was waarschijnlijk 500 jaar. Volgens onderzoek was hij de eerste die niet tegelijkertijd met Adam op de aarde rondliep, best wel cool. In Genesis 7:6 staat dat Noach 600 jaar was toen de zondvloed op de aarde kwam. Dit betekent dat Noach 100 jaar lang elke dag bomen heeft gekapt en een ark heeft gebouwd, terwijl er nog geen druppel regen gevallen was! Dikke kans dat hij soms de moed verloor, toch bleef hij vertrouwen op wat God hem beloofd had, namelijk dat hij en zijn familie gered zouden worden van de allesverwoestende vloed. Dat is nog niet alles, die 100 jaar heeft hij elke dag bespottende opmerkingen van andere mensen moeten verduren. We kunnen echt ontzettend veel leren van Noach, dat hebben wij wel geleerd :)

De drie punten van dit verhaal waar de spreker op focuste tijdens de lessen:

- Zelfs als je niet kunt zien dat God aan het werk is in jouw situatie, is hij er mee bezig. Blijf doen wat Hij van je vraagt en Hij komt altijd zijn beloftes na, want Hij is trouw.

- Laat je niet beïnvloeden door wat mensen van je denken, maar door wat God van je denkt. Gods mening over jou verandert nooit, een is de enige ware. Hij heeft ons immers naar zijn evenbeeld gemaakt!

- God is geen vage God. Hij spreekt in details, dit zie je bijvoorbeeld in het bouwplan van de ark.

We besproken ook dingen die je kunnen hinderen voor het leven in ontzag voor de Heer. We geven jullie een paar voorbeelden. Ook wanneer je onzekerheid door wat mensen van je denken groter is dan je vertrouwen in wat God van je denkt. Daarnaast zijn er misschien ook gebieden in je leven waar de duivel macht heeft, zoals onzekerheid over je uiterlijk, nog niet beleden zonden, mensen die je nog niet vergeven hebt etc. Eigenlijk gebieden waarin je het eens bent met wat de duivel over jou zegt, waarin je dus tegen Gods mening ingaat. Gelukkig is daar een oplossing voor, je kunt het allemaal bij God neerleggen. Dan heb je nog vloeken, generationele zonde, bijgeloof en afwijzing. Een van deze heeft misschien wat uitleg nodig en dat is generationele zonde. Dat is zonden, ziektes of gevolgen van zonden die vaak voorkomen over een lijn van verschillende generaties. Het is belangrijk om hiermee te breken want anders kan dit nog verdergaan over verdere generaties.

Voor de rest hadden we deze week ons normale programma met morning excercise, small groups, volleybalwedstrijd etc. Zaterdag heeft een gedeelte van onze klas, inclusief ons, kerstbomen gedecoreerd om extra geld op te halen voor de mensen die nog niet alle outreach fees bij elkaar hebben. Hiermee hebben we dik 1000 dollar verdiend! Wij hebben gelukkig al ons geld al binnen (ontzettend bedankt iedereen!!) maar als school vertrouwen we nog op zo'n 22.000 Australische dollar, dit staat gelijk aan ongeveer €3500. Na het werken zijn we ergens gaan eten voor een verjaardag van een van onze vrienden hier. Daarna gaf een andere DTS een dance party als geldinzamelingsactie voor hun outreach fees. Het was een hele leuke avond met iedereen van de base! Zondag is Linde naar het strand geweest en flink verbrand (heel dom, niet goed ingesmeerd, sorry mam!!). Na het avondeten hadden we weer het sporttoernooi met deze keer trefbal als sport. We voelden ons weer basisschoolkinderen en we wisten met ons team de tweede plek te veroveren! Een korte update over Sifra's gordelroos: langzaam maar zeker gaat het steeds wat beter en de pijn trekt ook langzaam maar zeker weg!

Vanaf nu is het optimaal genieten van onze tijd in Perth, want over vier weken vliegen we al naar onze outreach locaties! We hebben hier ontzettend veel zin in maar het is ook wel heel spannend! Binnenkort meer updates :)

Zoals altijd willen we jou als lezer ontzettend bedanken voor de belangstelling, steun en reacties.

Lieve, hartelijke en bezwete groetjes van Sief en Lin, Down Under!!!

1. Lize:
    28 november 2019
    Zo gaaf! Geniet ervan en veel zegen chicks 😘
  2. Owe:
    28 november 2019
    Hartstikke leuk om weer even 'bijgepraat' te worden! Veel liefs vanuit een regenachtig (hier wel :)) en winderig Zwolle.
  3. Marja:
    29 november 2019
    Super leuk om elke keer jullie verhalen te lezen. En wat zie je er goed uit Sief!;) geniet ervan! Liefs