Sul sdei! Hoi vanuit Cambodja! (Linde)

5 januari 2020 - Battambang, Cambodja

Lieve allemaal,

Een update getypt vanuit mijn hangmatje op een dak in het hartje van Cambodja. Een dikke week geleden namen Sifra en ik afscheid van elkaar en van alle andere mensen die ook naar Afrika gingen, een verdrietig momentje was het wel :( Maar zover ik weet is Sifra ook veilig aangekomen in Mozambique, ook al duurde hun reis heel erg lang. Ze hebben aardig wat landen bezocht met tussenstops in Dubai, Tanzania en Malawi(hier bleven ze nog een extra nacht om nieuwjaarschaos op de grens te vermijden). Hopelijk daar in volgende blogposts meer over!

Zondagmiddag kwamen we tot de verschrikking dat een van onze teamleden zijn paspoort had kwijtgeraakt.. dikke kans dat een van de andere teams zijn paspoort per ongeluk mee had genomen in hun tas. We kunnen het wel een wonder noemen dat hij een spoedpaspoort aan kon vragen en dat hij zich bij ons kon voegen een dag later. Onze reis verliep aardig soepel met rustige vluchten en een korte overstap in Singapore. We vlogen tot Bangkok en daarna reden we in twee busjes naar de grens van Cambodja en Thailand. Dat was heeel interessant. Daar stonden we dan, 12 tieners (een stuk of twee in de 20) die geen woordje khmer of thais konden en geen idee hadden waar we heen moesten. Uiteindelijk werd het duidelijk dat we lopens door de douane moesten en daar ons paspoort laten te checken. Het was een bijzondere ervaring, maar we konden gelukkig binnen no-time ons visum ontvangen.

Eenmaal op de base aangekomen in Battambang werden we verrast dat we een douche, wc en matras in onze kamers hadden! Dat had ik toch iets primitiever verwacht, dus het was een aangename verrassing :)

De volgende dag hadden we rust om bij te komen van de reis, heel prettig. ‘s Middags gingen we de stad in (uiteraard in Tuk-Tuks) om daar een ‘prayer walk’ te doen. Als we in een nieuw gebied aankomen is dit een goede manier om de omgeving te verkennen en dan aan God te vragen waar Hij ons wil gebruiken in de stad en welke mensen we moeten aanspreken etc. Tijdens de prayer walk probeerden mijn maatje en ik iedereen in ons beste khmer (spreek uit:khmai) te begroetten. De reactie hierop was altijd een vrolijke glimlach, de cambodjanen vinden het heel leuk als je hun taal probeert te spreken. De khmer les van die ochtend kwam dus wel goed van pas! Ook was het maandag oud en nieuw maar dat wordt hier niet zo uitgebreid gevierd omdat ze het in April vieren. We waren ook allemaal heel moe, maar we zijn met een stuk of zes mensen opgebleven tot 00:00 en wat spelletjes gedaan.

De cambodjanen zijn heel relationeel, dus tijden evangelisatie proberen we steeds naar dezelfde plek te gaan om met verschillende mensen meerdere malen te praten. Het heeft hier weinig nut als je in één gesprek non-stop over Jezus praat, ze waarderen het veel meer als je echt input in een relatie met hen stopt. We doen bijna elke dag wel twee keer evangelisatie en dan gaan we elke keer naar een groot park waar veel studenten zijn. We zijn er nu al een paar keer geweest en hebben al een paar keer met dezelfde mensen kunnen praten! Sommigen spreken engels en anders komen we met Google Translate ook wel een aardig eindje. Naast evangelisatie ga ik met drie anderen ook engels lessen geven aan een groep meiden! Ze heten de Mighty Girls, het zijn een stuk of 15 meiden die een moeilijke thuissituatie hebben. Ze komen naar de base waar ze naar school kunnen gaan en daarnaast elke dag voetballen. Het geven van de engels lessen elke ochtend is een perfecte manier om relatie met ze op te bouwen, en het is ook nog eens heel leuk! Best een uitdaging ook, geen een van ons heeft ervaring met voor de klas staan maar we hebben wat training gekregen en enthousiasme is ook heel aanstekelijk. Daarnaast geven we ook sportlessen en helpen we volgende week bij een sporttoernooi waar we een van de toneelstukjes gaan opvoeren die we geleerd hebben in Perth en waar een van ons team een getuigenis gaat delen!

De verdeling in de week is ongeveer zes dagen ministry en dan een rustdag. Gister hadden we rustdag dus we hebben genoten van een heerlijk ontbijtje met pannekoeken. Dat was wel heel prettig want we eten hier drie keer per dag rijst ;) Gisteren middag gingen we een tour doen met een van de TukTuk drivers die we ontmoet hadden tijdens evangelisatie in de stad. Andy bracht ons naar de top van een berg hier waar we prachtig uitzicht hadden over het landschap, tempels bezochten en aapjes zagen! (Kijk ook zeker bij de foto’s)

Aan het einde van de tour gingen we naar de Batcave, als het donker wordt vliegen +- 2 miljoen vleermuizen naar buiten. Dit was wel echt een spectaculair gezicht! Vanochtend gingen we naar de kerk waar wij voor de verandering vertaling nodig hadden, haha. Vanmiddag gaan we weer de stad in om meer relaties op te bouwen en hopelijk meer over Jezus te vertellen! Hopelijk heeft deze update een goede indruk gegeven over wat ik hier met mijn team doe. Stel zeker vragen als je interesse hebt of als er onduidelijkheden zijn. De vraag wanneer de volgende update komt ga ik nog niet beantwoorden, het ligt een beetje aan wanneer Sifra wifi heeft of wanneer we beiden tijd hebben.

Heel erg bedankt voor alle getoonde interesse en voor alle gebeden!! En iedereen een gelukkig 2020 gewenst!

P.S: bidpunt! De bosbranden in Australië gaan maar door, echt bizar. Een teamlid van mij komt uit Australië en de bosbranden zijn nu zo dichtbij zijn huis dat er een kans is dat zijn familie binnekort moet vertrekken.